”Voimme olla onnellisia ja kiitollisia”
Hiukan parempi
optikkoliike, Brillet on katsonut ihmisiä silmiin jo neljän vuoden ajan. Sen
kunniaksi yritys juhlistaa syntymäpäiviään Brilskeiden merkeissä 12.10.
Tarjolla on pullakahvit ja Andy Wolf -kehysesittely.
On lauantai 12.10.2013. Syyssää Rovaniemellä on kuin morsian.
Ulkona tarkenee pyöriä miltei vanttuutta ja takitta ja maailmaa pystyy
katselemaan silmälasien linssien läpi niitä lainkaan pyyhkimättä. Optikkoliike
Brilletin vasta paikoilleen asetettu kyltti loistaa kirkkaana lokakuisen
auringon valokeilassa ja näyttää kaupunkilaisille tietä kahvin ja pullan
äärelle. Brilletin Facebook-sivuilla liikenne on ollut vilkasta jo paljon ennen
avajaispäivää, mutta vastapa avajaisissa onkin. ”Koko päivän täällä kävi väkeä
peukuttamassa ja kannustamassa,” Brilletin yrittäjä Pasi Hiukka muistelee nyt, neljä vuotta myöhemmin.
Nelivuotissyntymäpäiviään pian viettävä Brillet palvelee
asiakkaita tänäkin päivänä alkuperäisellä paikalla Rovaniemen ydinkeskustassa. Neljä
vuotta, eli 48 kuukautta, eli 192 viikkoa, eli noin 1344 päivää on viilettänyt
kovaa vauhtia ohi Brilletin yrittäjäpariskunnan näkemiseen ja silmien terveyteen
perehtyneiden silmien. Avajaispäivän muisto on vieläkin ihon alla ja huuruna
linsseissä. ”Tuntuu, että vastahan se oli! Mutta kun katsoo taaksepäin ja
miettii kaikkia muutoksia, joita tässä on ollut, ymmärtää, että pakkohan siitä
on olla aikaa,” yrittäjä Taina Hiukka
naurahtaa.
Kuluneisiin vuosiin on mahtunut suurehko kattaus käänteitä,
uudistuksia ja muutoksia niin yrityksen sisäisissä rakenteissa kuin suomalaisten
silmien terveydessäkin. Kaikkiin haasteisiin Brillet on vastannut tyynen
rauhallisella asenteella ja asianmukaisilla muutostoimenpiteillä. Se kaikki on palvellut
yrityksen elinvoimaisuutta, vetovoimaisuutta ja kehityskaaren nousujohteisuutta.
Kehittämällä kehysvalikoimaa entistä paremmin lappilaisille kasvoille sopivaksi,
tekemällä ajanhenkeen sopivia laitehankintoja ja panostamalla henkilökunnan
hyvinvointiin ja osaamiseen jatkuvan lisäkouluttautumisen kautta, on Brillet osoittanut
olevansa oman sloganinsa arvoinen, eli hiukan parempi optikkoliike. ”Voimme
olla onnellisia ja kiitollisia siitä, että yrityksemme kehitys on kasvanut tasaisesti
kaikkien vuosien ajan,” Pasi Hiukka kuittaa.
Brilletin vahvuudet kiteytyvät vahvaan paikallisuuteen, persoonalliseen
kehysvalikoimaan, raudanlujaan asiantuntijuuteen sekä ihmisläheiseen palveluun.
Näin on ollut aina. Sen osoittavat yrityksen koko elinkaaren ajan mukana
kulkeneet vakioasiakkaat. ”Meillä on asiakkaita, joilla on jo kolmas tai neljäs
lasienostokierros menossa,” Taina Hiukka huomauttaa. Toisinaan liikkeen ovi käy
ja asiakkaat piipahtavat juttelemassa tai kiittämässä hyvistä kaupoista. Kyse
on siis paljon muustakin kuin silmälaseista. Kyse on ihmisistä, jotka ovat
paikalla ihmisiä varten. ”Kuka tahansa voi myydä yhdet lasit. Mutta kuka
tahansa ei pysty huolehtimaan asiakkaan näöstä vuosi vuoden perään,” Pasi
Hiukka vertaa.
Palataanpa vielä Brilletin aikojen alkuun. Avajaisten
jälkeisellä viikolla ovesta asteli sisään useita tuttuja kasvoja tervehtiäkseen
ja osoittaakseen tukensa tuoreelle yritykselle. ”Se oli iso luottamuksen
osoitus, että asiakkaat, joita olimme palvelleet aiemmin muualla, löysivät
meidät heti täältä,” Hiukat kiittelevät. Brillet löytyi alta aikayksikön ja
asiakkaat ottivat optikkoliikkeen omakseen. Pian vietettiin jo
yksivuotissyntymäpäiviä oikein perinteiseen tapaan. ”Järjestimme lastenjuhlat
tuossa kävelykadulla,” Pasi Hiukka kertoo. Juhlat juhlittiin, arkeen palattiin
ja kalenteri kääntyi silmänräpäyksessä vuoden päivät eteenpäin.
Kaksivuotisjuhlan tiimoilta Brillet lahjoitti kahdet silmälasit
hyväntekeväisyyteen Lapin ensi- ja turvakodin kautta. Sama perinne toistui
viime vuonna, kun osana Näköasiantuntijoiden valtakunnallista projektia Brillet
lahjoitti 17 paria silmälaseja Suomen Punaisen Ristin valitsemille
rovaniemeläisille.
Yksi, kaksi, kolme, neljä! Lähtölaskenta
nelivuotis-Brilskeisiin on alkanut. Yrittäjäpariskunnan katseet kääntyvät
asiakasrekisteriin, jota on pidetty Brilletin ensimetreistä asti. Rekisterin 40
ensimmäistä henkilöä saa pian kirjeen, joka sisältää kutsun Brilletin
nelivuotissyntymäpäivien kutsuvierastapahtumaan. Kaikille asiakkaille ja
tulevaisuuden asiakkaille on tarjolla Andy Wolf -kehysesittely ja perinteiset
pullakahvit – ihan niin kuin neljä vuotta sitten. Juhlapäivän sään puolesta voi vain rillit
huurussa toivoa samaa.
Kommentit
Lähetä kommentti