”Voimme olla onnellisia ja kiitollisia”

Hiukan parempi optikkoliike, Brillet on katsonut ihmisiä silmiin jo neljän vuoden ajan. Sen kunniaksi yritys juhlistaa syntymäpäiviään Brilskeiden merkeissä 12.10. Tarjolla on pullakahvit ja Andy Wolf -kehysesittely.

Nelivuotissyntymäpäiviään viettävän Brilletin yrittäjät, Pasi ja Taina Hiukka uskoivat jo alussa, että konsepti toimii ja ovi on auki oikeaan suuntaan. ”Oli sellainen aavistus, että tästä tulee hyvä juttu,” Pasi Hiukka summaa. 

On lauantai 12.10.2013. Syyssää Rovaniemellä on kuin morsian. Ulkona tarkenee pyöriä miltei vanttuutta ja takitta ja maailmaa pystyy katselemaan silmälasien linssien läpi niitä lainkaan pyyhkimättä. Optikkoliike Brilletin vasta paikoilleen asetettu kyltti loistaa kirkkaana lokakuisen auringon valokeilassa ja näyttää kaupunkilaisille tietä kahvin ja pullan äärelle. Brilletin Facebook-sivuilla liikenne on ollut vilkasta jo paljon ennen avajaispäivää, mutta vastapa avajaisissa onkin. ”Koko päivän täällä kävi väkeä peukuttamassa ja kannustamassa,” Brilletin yrittäjä Pasi Hiukka muistelee nyt, neljä vuotta myöhemmin.

Nelivuotissyntymäpäiviään pian viettävä Brillet palvelee asiakkaita tänäkin päivänä alkuperäisellä paikalla Rovaniemen ydinkeskustassa. Neljä vuotta, eli 48 kuukautta, eli 192 viikkoa, eli noin 1344 päivää on viilettänyt kovaa vauhtia ohi Brilletin yrittäjäpariskunnan näkemiseen ja silmien terveyteen perehtyneiden silmien. Avajaispäivän muisto on vieläkin ihon alla ja huuruna linsseissä. ”Tuntuu, että vastahan se oli! Mutta kun katsoo taaksepäin ja miettii kaikkia muutoksia, joita tässä on ollut, ymmärtää, että pakkohan siitä on olla aikaa,” yrittäjä Taina Hiukka naurahtaa.

Kuluneisiin vuosiin on mahtunut suurehko kattaus käänteitä, uudistuksia ja muutoksia niin yrityksen sisäisissä rakenteissa kuin suomalaisten silmien terveydessäkin. Kaikkiin haasteisiin Brillet on vastannut tyynen rauhallisella asenteella ja asianmukaisilla muutostoimenpiteillä. Se kaikki on palvellut yrityksen elinvoimaisuutta, vetovoimaisuutta ja kehityskaaren nousujohteisuutta. Kehittämällä kehysvalikoimaa entistä paremmin lappilaisille kasvoille sopivaksi, tekemällä ajanhenkeen sopivia laitehankintoja ja panostamalla henkilökunnan hyvinvointiin ja osaamiseen jatkuvan lisäkouluttautumisen kautta, on Brillet osoittanut olevansa oman sloganinsa arvoinen, eli hiukan parempi optikkoliike. ”Voimme olla onnellisia ja kiitollisia siitä, että yrityksemme kehitys on kasvanut tasaisesti kaikkien vuosien ajan,” Pasi Hiukka kuittaa.

Brilletin vahvuudet kiteytyvät vahvaan paikallisuuteen, persoonalliseen kehysvalikoimaan, raudanlujaan asiantuntijuuteen sekä ihmisläheiseen palveluun. Näin on ollut aina. Sen osoittavat yrityksen koko elinkaaren ajan mukana kulkeneet vakioasiakkaat. ”Meillä on asiakkaita, joilla on jo kolmas tai neljäs lasienostokierros menossa,” Taina Hiukka huomauttaa. Toisinaan liikkeen ovi käy ja asiakkaat piipahtavat juttelemassa tai kiittämässä hyvistä kaupoista. Kyse on siis paljon muustakin kuin silmälaseista. Kyse on ihmisistä, jotka ovat paikalla ihmisiä varten. ”Kuka tahansa voi myydä yhdet lasit. Mutta kuka tahansa ei pysty huolehtimaan asiakkaan näöstä vuosi vuoden perään,” Pasi Hiukka vertaa.

Palataanpa vielä Brilletin aikojen alkuun. Avajaisten jälkeisellä viikolla ovesta asteli sisään useita tuttuja kasvoja tervehtiäkseen ja osoittaakseen tukensa tuoreelle yritykselle. ”Se oli iso luottamuksen osoitus, että asiakkaat, joita olimme palvelleet aiemmin muualla, löysivät meidät heti täältä,” Hiukat kiittelevät. Brillet löytyi alta aikayksikön ja asiakkaat ottivat optikkoliikkeen omakseen. Pian vietettiin jo yksivuotissyntymäpäiviä oikein perinteiseen tapaan. ”Järjestimme lastenjuhlat tuossa kävelykadulla,” Pasi Hiukka kertoo. Juhlat juhlittiin, arkeen palattiin ja kalenteri kääntyi silmänräpäyksessä vuoden päivät eteenpäin. Kaksivuotisjuhlan tiimoilta Brillet lahjoitti kahdet silmälasit hyväntekeväisyyteen Lapin ensi- ja turvakodin kautta. Sama perinne toistui viime vuonna, kun osana Näköasiantuntijoiden valtakunnallista projektia Brillet lahjoitti 17 paria silmälaseja Suomen Punaisen Ristin valitsemille rovaniemeläisille.

Yksi, kaksi, kolme, neljä! Lähtölaskenta nelivuotis-Brilskeisiin on alkanut. Yrittäjäpariskunnan katseet kääntyvät asiakasrekisteriin, jota on pidetty Brilletin ensimetreistä asti. Rekisterin 40 ensimmäistä henkilöä saa pian kirjeen, joka sisältää kutsun Brilletin nelivuotissyntymäpäivien kutsuvierastapahtumaan. Kaikille asiakkaille ja tulevaisuuden asiakkaille on tarjolla Andy Wolf -kehysesittely ja perinteiset pullakahvit – ihan niin kuin neljä vuotta sitten.  Juhlapäivän sään puolesta voi vain rillit huurussa toivoa samaa. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Parhaimmillaan silmälasit voivat olla kuin koruja, karkkeja tai koristeita

Värianalyysilla oikeaa väriä elämään. Katso, kuinka Tuija löysi oikean värivuodenajan

Silmälasien ostaminen on vaikeinta mitä tiedän